Di Luca openhartig over doping

Dinsdag, 21 januari 2014, 21:59 in Wielrennen
1
1
Danilo Di Luca- ProShots
Aanklager: levenslang Di Luca
De Italiaanse wielrenner Danilo di Luca hangt een levenslange schorsing boven het hoofd. De renner testte vijf dagen voor de start van de Giro positief op epo.

Ruim anderhalve maand nadat zijn levenslange schorsing werd uitgesproken, heeft Danilo Di Luca in een interview met het Italiaanse Gazzetta dello Sportbenadrukt dat hij zonder doping nooit de Giro d'Italia van 2007 had kunnen winnen.

De 37-jarige Italiaan werd in april 2013, vijf dagen voor de Ronde van Italië, betrapt op epo-gebruik. Het was voor de Giro-winnaar van 2007 zijn derde vergrijp. Op 5 december 2013 maakte het Italiaans olympisch comité CONI de levenslange schorsing bekend.

Namen en rugnummers
Aan de vooravond van een groot interview op de Italiaanse televisie, laat hij zich al uit tegenover de Italiaanse krant. "Ik heb twintig jaar gebruikt. Altijd injecties en op doktersadvies", zegt hij. Naar verluidt komt Di Luca woensdag met meer duidelijkheid en komt hij met namen en rugnummers.

Op de vraag hoeveel van de tweehonderd renners die deelnemen aan de Giro doping gebruiken, is Di Luca duidelijk. "Ik denk dat negentig procent gebruikt. Die andere tien procent gebruikt niet omdat ze voor hun ploeggenoten moeten werken. Het is niet mogelijk om zonder doping in de toptien van de Giro te eindigen."

Armstrong ook zonder doping winnaar
Volgens Di Luca heeft elke winnaar van de Giro wel eens een keer een pepmiddel gebruikt. Ook zegt hij nog wat over Lance Armstrong, die verre van schoon zeven Tour-zeges op zijn naam schreef. "Armstrong zou ook als niemand doping zou gebruiken zeven keer de Tour hebben gewonnen", zegt hij, om vervolgens met een opvallende oplossing te komen.

"Ze zouden doping moeten legaliseren. Maar dat zal nooit gebeuren, is echt onwaarschijnlijk. Het zal verdergaan zoals het gaat. Wie zich vergist, zal worden geschorst."

Niet alleen renners worden geprepareerd volgens Di Luca. Ook zijn er fietsen die voorzien zijn van een motortje. "Die zijn vijf tot zes jaar geleden uitgevonden. Is een heel klein apparaatje, dat verstopt zit in de fiets. Zo'n ding geeft 150 watt aan vermogen", zegt hij. Ter vergelijking: een sprinter kan in volle spurt wel een vermogen bereiken van rond de 2.000 watt.